tag:blogger.com,1999:blog-11270539.post111830923943844951..comments2023-05-12T11:36:04.617+02:00Comments on vetenskapsnytt: Bloggar en guldgruva för marknadsförareMalin Sandströmhttp://www.blogger.com/profile/02345982036707350016noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-11270539.post-1118337190377345862005-06-09T19:13:00.000+02:002005-06-09T19:13:00.000+02:00Det verkar redan finnas ett rätt stort antal markn...Det verkar redan finnas ett rätt stort antal marknadsförare som använder bloggar för att promota företagets varor genom gerilla-marknadföring (googla "marketing blog"). Och det är ju rätt svårt att veta om "Hanna, 14 år" i själva verket är "Petter, marknadsförare på Coca-Cola". Men det känns som om det skulle vara en ganska tids-ineffektiv metod.<BR/><BR/>Bättre i så fall (ur marknadsförarens perspektiv) att köpa in sig på en populär blogg. I stil med: du får 100 kr varje gång du nämner märke X på ett positivt sätt. Med webcrawlers och data-analys går det antagligen rätt väl att spåra eventuella kommentarer om X i andra bloggar - men svårt att veta om någon verkligen köper X.<BR/><BR/>Frågan är hur man gör en ironisäker crawler? Det borde vara rätt svårt. Det kanske räcker att vara ironisk för att spoofa åsiktregistreringen...Malin Sandströmhttps://www.blogger.com/profile/02345982036707350016noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-11270539.post-1118320607222969362005-06-09T14:36:00.000+02:002005-06-09T14:36:00.000+02:00Undrar hur länge det dröjjer innan bloggarna börja...Undrar hur länge det dröjjer innan bloggarna börjar lägga in medvetna spoofs i sina bloggar för att motverka åsiktsregistreringen. Eller oseriösa företagsledare försöker köpa in sig i betydelsefulla bloggar för att få bättre ranking. Det känns som om vi kommer få en till front på sökmotorkriget.<BR/><BR/>/rikard<BR/><BR/>M-x spook:<BR/>Starbucks anthrax unabomber Laden exxon Bush passwordRikardhttps://www.blogger.com/profile/09720622280855505817noreply@blogger.com