tag:blogger.com,1999:blog-11270539.post112772251311961596..comments2023-05-12T11:36:04.617+02:00Comments on vetenskapsnytt: Sex och våld gör TV-reklam mindre effektiv?Malin Sandströmhttp://www.blogger.com/profile/02345982036707350016noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-11270539.post-1127772959818249902005-09-27T00:15:00.000+02:002005-09-27T00:15:00.000+02:00Tror det har mer att göra med att de tre första pr...Tror det har mer att göra med att de tre första programmen var sammanhängande och det fjärde referensprogrammet var fragmenterat precis som flera andra sagt. <BR/><BR/>Klantigt val av referensprogram. Felaktig slutsats. Trist för artikelförfattaren, kanske var ett moraliskt beställningsjobb av någon amerikansk grupp?<BR/><BR/>/JohannesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-11270539.post-1127744327752485352005-09-26T16:18:00.000+02:002005-09-26T16:18:00.000+02:00hans: Jo, det var min första reflex, men när jag t...hans: Jo, det var min första reflex, men när jag tänkte igenom det lite tror jag att effekten inte är likadan. Av orsakerna:<BR/><BR/>*"blindheten" i det försöket varade i kortare tid än en sekund. Här är reklampauserna betydligt längre (minst 30 sekunder, och dessutom antagligen flera i rad). Om det vore samma effekt borde man bli "blind" betydligt längre av en enstaka erotisk eller våldsam bild. Och det vet vi ju att det inte händer.<BR/><BR/>*Mängden sex och våld i de serierna som nämns är inte så stor att folk sitter knockade i sina fåtöljer under ett par minuter i varje reklampaus.<BR/><BR/>*Jag tror mer på mitt resonemang om mängden engagemang som krävs (i kombination med liljencrantz tolkning med reklampausen som ett välkommet avbrott - jag är böjd att tycka likadant men försöker just nu förhålla mig objektiv :) )Malin Sandströmhttps://www.blogger.com/profile/02345982036707350016noreply@blogger.com