tag:blogger.com,1999:blog-11270539.post116250518729208936..comments2023-05-12T11:36:04.617+02:00Comments on vetenskapsnytt: En självmedveten elefantMalin Sandströmhttp://www.blogger.com/profile/02345982036707350016noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-11270539.post-1162586737714314392006-11-03T21:45:00.000+01:002006-11-03T21:45:00.000+01:00egw, hans: jag antar att ni med "medvetande" menar...egw, hans: jag antar att ni med "medvetande" menar "självmedvetande", alltså ett medvetande som utgår ifrån något slags jag?<BR/><BR/>Inte för att jag vet om det går att ha det ena utan det andra, nu när jag tänker på saken... det är väldigt svårt att tänka sig ett medvetande (det vi brukar kalla ett medvetande iallafall) som <I>inte</I> också är medvetet om sig själv. Kan man planera utan att vara medveten om att man existerar? Begreppet går inte riktigt att komma åt, hans, precis som du säger...<BR/><BR/>Hittade för övrigt en <A HREF="http://faculty.washington.edu/chudler/front.html" REL="nofollow">bra liten sammanfattning</A> om pannloberna och deras storlek hos människan jämfört med aporna.Malin Sandströmhttps://www.blogger.com/profile/02345982036707350016noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-11270539.post-1162571282788232782006-11-03T17:28:00.000+01:002006-11-03T17:28:00.000+01:00Julian Jaynes menar att medvetandet har att göra m...Julian Jaynes menar att medvetandet har att göra med fårmågan att berätta. Det är en slags metafor av berättelsen om en själv. Men han visar också att det är inte påkopplat hela tiden. Han tar exemplet med att man plötsligt blir tillfrågad om vad man gjort de senaste två minuterna, hur svårt det är att faktiskt redogöra för det (om man inte visste om i förväg att man skulle bli tillfrågad). Men han påpekar också att varje försök att definiera exakt vad vi menar med medvetande (consiousness) strax glider ur händerna. Det går liksom inte riktigt att komma åt.<BR/>Det händer ibland när jag ser ett (vilt) djur att jag undrar över vad som rör sig i dess hjärna och vad det känner för känslor. <BR/>Om man till exempel plötsligt hör en kraftig smäll, går det omedelbart en ryckning i kroppen, men en halv sekund senare har man förstått vad för smäll det nog var och därför upphör panikreaktionen omedelbart. Kanske djuren bar får den första reaktionen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-11270539.post-1162550180034389542006-11-03T11:36:00.000+01:002006-11-03T11:36:00.000+01:00Den amerikanske psykologiprofessorn Daniel Gilbert...Den amerikanske psykologiprofessorn Daniel Gilbert skriver i sin oerhört välskrivna och humoristiska bok "Stumbling on happiness" att det det enda som på ett tydligt sätt skiljer människan från alla andra arter är hennes förmåga att antecipera och planera framtiden. I hjärnan är denna förmåga knuten till pannloberna. Ingen annan art har någon liknande bildning i sin hjärna. <BR/><BR/>Denna tes väcker den intressanta frågan om det är medvetandet per se som gör människan till människa. Är det förmågan att operera i en virtuell verklighet som i själva verket gör människan till människa? Är det kanske just denna förmåga som så att säga <I>är</I> medvetandet i mänsklig mening? Är inte detta på något sätt också detsamma som det vi kallar fantasi? <BR/><BR/>En annan intressant fråga: om man analyserar det man föreställer sig är medvetande med hjälp av vetenskapspositivismens metoder, kommer man då egentligen någon intressant sanning på spåren? De typiska skeptikerna vill säkert påstå att någon annan sanning kan inte finnas, men detta är ju ett paradigm bland andra. <BR/><BR/>Experimentet med elefanterna var roligt. Men hur mycket snedvridning av resultatet uppstår därför att djur som vistas tillsammans med människor genomgår djupgående beteendeförändringar? Om undantagsvis en eller annan forskningselefant faktiskt tycks kunna bete sig självmedvetet, vilka slutsatser kan man då dra om elefanten som art?Anonymousnoreply@blogger.com