måndag, juli 10, 2006

Blogguppehåll för konkurrerande verksamhet

Det här blir den sista bloggposten på sju veckor. Jag har nämligen fått jobb som sommarvikarierande vetenskapsjournalist* på Dagens Nyheter (och tjänstledigt från doktorerandet), och har lovat att inte ägna mig åt "konkurrerande verksamhet" - som nog är en rätt stilig benämning på en blogg som har en läsarkrets av min storlek, jämfört med en tidning med en läsarkrets av DN:s storlek - under tiden jag jobbar där.

Med tanke på att jag på DN har tillgång till nyhetsmaterial med embargo (som inte får släppas till allmänheten förrän en viss given tid) och sitter och gör research även på sånt som inte hamnar i tidningen skulle jag nog kunnat tänkas göra paus i bloggandet även om jag inte blivit ombedd - för att inte riskera att hamna i etiskt komplicerade situationer.

Förhoppningsvis kommer jag lära mig en hel del om (journalistiskt) skrivande under tiden på DN, och komma tillbaka som en bättre bloggare efteråt. Det är iallafall planen :-)

Jag kommer lägga till länkar längst ner på den här posten när nåt jag har skrivit blir tillgängligt på nätet (jag kommer även slå på moderering av kommentarerna tills jag har slutat på DN). Vanligt bloggande, och fria kommentarer, kommer tillbaka efter den 25/8.

*den formella benämningen är, om jag inte minns fel, "allmänreporter med inriktning mot vetenskap"



Malins samlade DN-produktion 10/7 - 25/8 (länkar till artiklar tillgängliga på nätet, datum efter tillgänglighet på nätet, ej efter papperstidningstryck)
10/7: Smala personer löper mindre risk för stroke
11/7: Extra rymdpromenad innan Discovery åker hem
11/7: Ny europeisk vädersatellit ska ge bättre väderprognoser
12/7: Ny teknik gör det möjligt att styra TV:n med tankekraft
13/7: Fosfatförbud för tvättmedel en politisk symbolhandling (med Mattias Areskog)
17/7: Idag ska rymdfärjan landa
20/7: Svensk ska kartlägga neandertalgener
21/7: Biologisk mångfald är viktigt för ekosystemen
24/7: Penna räddade första månlandningen
24/7: Bättre att studera i lugn och ro
27/7: Genmodifierad bomull förstörs av skadeinsekter
27/7: Metanregn på Titan
31/7: Gigantisk blobb är störst i universum
31/7: Manliga singlar värsta miljöbovarna
2/8: Humlor dras till varma blommor
4/8: Större tidvatten förr
7/8: Konstgjorda vulkanutbrott ska kyla jorden
7/8: Sökmotorer gör webben mer demokratisk
9/8: Svenska forskare undersöker halv miljard år gamla embryon
9/8: Nytt ris kan rädda fattiga från svält
10/8: Bara två av fem amerikaner tror på utvecklingsläran
10/8: Grönlands isar smälter
11/8: Hundcancer sprids genom parning
13/8: Människor har svårt att göra rationella val
15/8: Duvor mäter luftföroreningar
16/8: Vaccinering av fjäderfä ökar risken för influensa
16/8: Nio planeter kan bli tolv
18/8: Mysteriet med universums försvunna litium
19/8: Havets Tyrannosaurus hittad i Australien
19/8: Sandfontäner gör Mars sydpol prickig
21/8: Pygmén från Flores en vanlig människa?
23/8: Mörk materia existerar - nu finns det bildbevis
23/8: Ny stamcellsmetod bevarar embryon
24/8: Pluto inte längre en planet
26/8: Forskare ska dela influensadata
26/8: Smart bildbehandling gav fint mattepris
26/8: Brist på fett gör smågrisar frusna
26/8: Hög höjd dödar Everest-klättrare
26/8: Platinajakt ska leda till renare luft (med Dougald MacFie)
27/8: Atlantis skjuts upp måndag

9 kommentarer:

Anonym sa...

Kul! Du är härmed en proffs-bloggare! :)

Vi ses på CNS!

/Johannes

Anonym sa...

Gratulerar till DN-jobbet. Jag läser min DN varje dag så det blir kul att få läsa dina artiklar där!

Anonym sa...

Grattis till DN-jobbet! När du är tillbaka i bloggosfären skulle det vara mycket intressant om du ville skriva en post om dina erfarenheter. Har själv ett år kvar till doktorsexamen och har så smått sneglat lite på vetenskapsjournalistik som framtidsmöjlighet. Nu ska jag genast sätta mig och läsa dina DN-artiklar :-)

Lisa sa...

Grattis!
Jag är inte förvånad!

Magnus sa...

Kul!

Men vad hände med ditt doktorerande?

Malin Sandström sa...

Magnus: jag fortsätter att doktorera - om fyra veckor när jag slutar på DN. Mina handledare var schyssta nog att ge mig tjänstledigt i sju veckor för att jag skulle kunna sommarvikariera som vetenskapsjournalist.

Magnus sa...

super nice :)

Magnus sa...

Tipsa DN om att förklara av relativa risker är när man pratar om Canser och sjukdommar... det blir så lätt domedagsstämning...

http://westerstrand.blogspot.com/2006/08/rtt-ktt-ger-cancer.html

Anonym sa...

Roligt att råka snubbla över din blogg. Har läst de flesta av dina artiklar i DN. Fortsätt med vetenskapsskrivandet.