fredag, juli 03, 2009

Nationalencyclopedin bloggar kunskap!

Via Vetenskaps och Allmänhets blogg(are Karin): NE formerly known as Nationalencyclopedin har startat en (grupp)blogg, Kunskapsbloggen.

De säger i sitt inledande inlägg att de "vill försöka åstadkomma [...] samtal om det mesta här i livet med utgångspunkt från en expertgranskad och källkritiskt säker kunskap". Det kan nog bli väldig intressant, NE:s samlade skara redaktörer med flera sitter ju på en gigantisk samling kännedom om det mesta. Bloggen är dessutom snygg och stilrent formgiven; Wordpress med temat Arthemia som är en korsning mellan blogg- och webbtidningslayout*. Bums upp på läslistan.

*Kombon är möjligen något svårnavigerad för mig som är inkörd på traditionell blogglayout; jag saknar ett datum- eller månadsuppdelat arkiv (jag gillar att läsa kronologiskt), och sörjer lite att det färgglada, klickvänliga taggmolnet till höger inte går till blogginläggen utan till NE:s webbuppslagsverk - men det är petitesser.

2 kommentarer:

tingotankar sa...

Garanterad plats i blogglistan. Kul att det känns som fler och fler stiftelser och myndigheter inom vetenskapen börjar kommunicera på detta sätt.

LeoB sa...

Roligt, men jag tror inte på någon säker kunskap a la "expertgranskad och källkritiskt säker kunskap". Därtill är vetenskapen i viktiga delar alltför kommersialiserad (eller ska vi säga att ordet vetenskap används om sådant som egentligen bara handlar om ingenjörsmässig forskning med vetenskapliga metoder?).

Dessutom tror jag på Bourdieus och andras tankar kring vetenskapliga ryggdunkningar (läs "fält").

Det vore roligt om du tog upp såna aspekter, särskilt med tanke på den naiva tro på vetenskaps-etiketten som åtminstone jag tycker har spridit sig.