onsdag, juni 03, 2015

Sommarpratande forskare 2015

Det ser magert ut i år. (Lätt redigerad bild från Sommars Twitterflöde)
Nämen, kom igen, P1 - bara tre forskare i år? Det ser ut att bli en mager Sommaromgång för oss som gillar att lyssna på forskare och andra mer akademiskt anknutna Sommarpratare. Suck. Men Å ANDRA SIDAN så kommer Nobelpristagaren Edvard Moser att prata, och det är väl alltid något.

Hela listan:

* 5/7 Edvard Moser - hjärnforskare, psykolog, nobelpristagare
* 12/7 Johan Rockström - professor i miljövetenskap, agronom
* 11/8 Maria Strømme - professor i nanoteknologi, civilingenjör

Dessutom ser jag fram emot  att lyssna på Owe Sandström om Abbas kostymer och Sveriges största gymnasieutbildning i djurvård (12/8) och Ben Gorham (14/8) om dofter och parfymer.


5 kommentarer:

Gustav Holmberg sa...

Bra att du håller ordning på det här. Tycker också det är lite med tre forskare. Men det är väl en trend: Polhem och Linné försvinner med de gamla sedlarna, ersätts inte av andra forskare eller akademiker.

Malin Sandström sa...

Rätt länge låg det ju på 6-7 per år, vilket fortfarande känns lite för MIG, men där nånstans är jag beredd att tro att det är någorlunda representativt för vad folk i allmänhet faktiskt är intresserade av :-). Lite synd är det också att de forskare som kommer till tals i allmänhet är naturvetare, och att så många är seniora (professorer). Det skulle vara intressant att veta hur urvalsprocessen faktiskt ser ut.

Gustav sa...

Precis! Thomas Kaiserfeld är inne på ett liknande spår.

Anonym sa...

Hej Malin!
Jag googlade på e-vitamin mot mensvärk och hittade ditt inlägg om detta från 2005. Jag har testat många sätt att minska min mensvärk som blivit bättre, men dock inte tillräckligt bra. (Ex: gluten, socker och mjölkfrikost, magnesiumtillskott, d-vitamin) Jag hittar väldigt lite info om e-vitaminets verkan mot mensvärk och undrar om du har mer erfarenhet och kunskap om detta? Funderar på att prova!
Mvh Sophia

Malin Sandström sa...

Hej Sophia, jag har inte mycket mer information än det som står i ursprungsartikeln, faktiskt, att e-vitaminet tros minska bildandet av prostaglandiner. Det verkar inte forskas så intensivt på just den tillämpningen av e-vitamin... :-) Artikeln går å andra sidan nu att läsa fritt (länk) utan abonnemang på tidskriften.

Sedan kan jag säga av egen erfarenhet att jag tycker E-vitamin fungerar bra, om man kommer ihåg att ta det i tid ett par dagar innan mensen börjar. Men det är enbart en personlig erfarenhet, dvs utan någon större vetenskaplig tyngd. Jag är inte kvalificerad att ge medicinska råd.