tisdag, maj 22, 2007

Vetenskapskafé om engelskans roll i den akademiska världen - torsdag kl 18

I övermorgon torsdag är det dags för vetenskapskafé - informellt möte över en fika - i Kulturhuset kl 18. Ämnet är engelskans roll i den akademiska världen, med titeln "Vi är dummare på engelska - but what choice do we have?"
 
Patrik Hadenius från nystartade Språktidningen kommer vara moderator, och de deltagande kommer vara: 
 
John Airey, universitetsadjunkt från Högskolan i Kalmar som doktorerar på användningen av engelska och svenska i fysikundervisning.
 
Språkrådets chef Olle Josephson, som även är universitetslektor vid institutionen för nordiska språk vid Stockholms Universitet.
 
... och jag (som är doktorand i beräkningsneurobiologi vid KTH, och alltså inte har några egentliga akademiska meriter i området språk och deras användning).
 
Det hela börjar kl 18, och äger rum på Stockholms Akademiska Forum på botten av Kulturhuset vid Sergels torg. Det strukturerade samtalet pågår till kl 19, och sedan finns det ytterligare en timme för mer informellt mingel med deltagarna.
 
Kom dit!
 
Länk
 

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det låter som en väldigt intressant diskussion som jag gärna hade bevistat. Tyvärr har jag inte riktigt tid/råd att ta mig till huvudstaden enkom för denna begivelse.
Du får se till att skriva en utförlig redogörelse här så vi i provinserna också kan ta del av debatten.

Åka sa...

Åh, det har jag funderat mycket på. Som det här med att fysikstudenter aldrig får se grundläggande terminologi på svenska och därför har dimmiga begrepp om ord som "rörelsemängd" -- fast de kanske faktiskt förstått kurslitteraturen kan de inte läsa svenska texter om samma sak. Jag vet inte hur allvarligt det är, men jag märker att den här förvirringen finns.

chall sa...

Skulle gärna kommit men sitter ju på fel sida om Atlanten! Lycka till och hoppas att det blir en givande diskussion. Jag ser fram emot ett referat ;)

Anonym sa...

Mycket intressant! Som fysiker intresserad av språk, kommunikation av vetenskap och populärvetenskap, och därtill lite av en hobbystilist i mina bästa stunder, hade jag naturligtvis mycket gärna bevistat detta evenemang. Tyvärr sitter jag dock i den södra landsändan och är därför nödd att avstå. Hoppas att ni får en intressant och bra diskussion. Skriv gärna ihop en liten rapport för oss andra att läsa!