torsdag, maj 31, 2007

Inbjudan - lic-seminarium

Om ganska exakt en vecka - fredagen den 8:e juni - ska jag försvara min lic-avhandling. Och ni, kära bloggläsare, är välkomna att komma dit och lyssna om ni vill*.

Försvaret kommer gå till såhär: Jag kommer hålla ett föredrag i kanske 30 minuter och berätta om det jag arbetat med - att förstå mig på hur luktsystemet fungerar genom att göra datormodeller av det. Sedan kommer opponenten och övriga i publiken att ställa frågor eller begära förklaringar, och jag kommer svara. Det hela kommer ske på engelska, eftersom opponenten är fransman.

Seminariet börjar prick kl 15.00 i sal E2 (KTH:s huvudbyggnad, plan 3) och slutar senast 16.20 då opponenten måste springa till flyget. För den som vill komma rekommenderas hyfsade engelskakunskaper, lite kunskap om neurovetenskap och/eller modellering samt en rätt god portion tålamod. Annars blir det nog lite tråkigt, men nyfikenhet kan i och för sig kompensera ganska mycket.

Min avhandling finns i fulltext i KTH:s databas här. Är något konstigt går det bra att fråga.

*Jag har svårt att tro att någon som inte redan känner mig skulle komma - men låt inte det hindra er!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är med dej i tankarna.
;-)

Malin Sandström sa...

Vackert så, det tackar jag för :-)

Anonym sa...

Tyvärr är jag ju i en annan landsända och har inte möjlighet att näravara vid lic-seminariet, vilket jag annars så klart gärna hade varit. Jag har iallafall laddat ned avhandlingen, och hoppas få tillfälle att läsa iallafall delar därav. Mycket ambitiös jämfört med normala lic-avhandlingar på Fysicum i Lund, måste jag säga, och tre artiklar i lic-avhandlingen är inte fy skam. Hoppas att allt går bra!

Malin Sandström sa...

magnus: tack! Förhoppningsvis är iaf kapitlet om luktsystemet (uppbyggnad och funktion) helt begripligt även för någon som inte forskar på det.

Och fråga gärna annars, om det inte är begripligt, jag ska ju skriva en ny avhandling om två år och den ska vara bättre... :-)

Lisa sa...

Tyvärr hemkommandes från Lund och kan inte komma.
Jag är väldigt nyfiken på vad du tycker om doftdissidenten Luca Turin. Kanske ett inlägg så småningom.

Malin Sandström sa...

Lisa: jo, Luca Turin verkar vara en intressant person. Jag tror inte på hans teori (som dock är ganska vacker), och det kunde nog definitivt bli ett intressant inlägg att förklara varför...

Unknown sa...

Tyvärr får jag liksom övriga kommentarer önska dig lycka till på distans. Det är lite för långt till huvudstaden ibland...
Lycka till på fredag!

chall sa...

Lycka till! Och hoppas att du får roligt (vilket jag tror). Det är ju trots allt en klar stolpe på väg mot den stora disputationen :)

(För visst tänkte du fortsätta? Det är väl halvtidslicen som görs nu? KTHs gamla policy?!)

Malin Sandström sa...

chall: Jo, det ska bli roligt (och läskigt med, men mest roligt). Och jag ska fortsätta - det är vad jag siktat på hela tiden. I min grupp lic:ar så gott som alla, och dessutom var jag bara antagen till lic så jag hade inte så mycket att välja på :)

Malin Sandström sa...

Och mj: tack!