måndag, juli 09, 2007

Länknätverk (jajja-uppdatering)



Det har varit väldigt intressant att följa kommentarerna kring min (ganska kortfattade) kartläggning av Jajjas kommentarspam. 27 blogginlägg och 3 webbtidningsartiklar/notiser (medievärlden.se, idg.se, dagensmedia.se) är totalsumman. Iallafall så långt, men jag har svårt att tro att det blir så mycket mer. Dagens Media har för övrigt fått för sig att jag heter Söderström istället för Sandström, men så länge de får URL:en till bloggen rätt bryr jag mig inte särskilt mycket*.

Ett par intressanta påpekanden har dykt upp: Fredrik Nygren på networkers.se påpekar att Jajja i en intervju i DN.se har sagt att de slutat jobba med externa lösningar (det var i början av år 2006). Jag vet inte om detta faller in under den rubriken eller inte. Antar att om det gör det (det gör det inte enligt en kommentar jag fick nedan) så har de ändrat sig på det området sedan dess, med tanke på att deras teknikchef Tommy Pettersson förklarar länkspammen som något Jajjas samarbetspartners gjort utan deras vetskap (något som även vVD Samuel Sylvander tillstyrker i kommentarerna borta hos Nikke).

En annan intressant sak är Nikke Lindqvists fundering över varför Jajja valt den här metoden - kanske vill de klustra ihop sidorna med den svenska bloggosfären för att få dem att se mer "svenska" ut i sökmotorernas ögon, föreslår han. Nu vet jag inte så mycket om sökmotorers algoritmer och klassificeringsknep, men frågan är väl varför jajja inte valde .se-adresser i så fall? Och hur mycket bloggarna, som i många fall är små och/eller ligger på internationella adresser som blogspot.com och wordpress.com, egentligen bidrar?

Men något slags klustring verkar ändå pågå. Gör man en karta över hur alla inblandade sidor jag hittat - 87 stycken nu, lista här - länkar till varandra (bilden ovan) ser de i princip ut att bilda tre kluster, med lite lösa övriga sidor, som mest länkar till andra sidor inom samma kluster.

Den här gången går pilarna mer intuitivt: de pekar åt det håll sidornas länkar går. Jag har färgat sidorna efter kategorier: mörkgrått och ljusgrått är astrotema, länkkataloger resp. fejkade sökmotorer. Mörkturkos och ljusturkos är frukttema, länkkataloger resp. fejkade sökmotorer. Klargrönt är länkkataloger med bärtema och de med frukttema som inte har en motsvarande fejksökmotor. Guldgult är länkkataloger med sverige- och sommartema, och rosa är andra jajja-sidor. Nästan alla sidor länkar till tre andra sidor, oftast i samma kluster (vissa, några få, länkar också till sidor som sannolikt tillhör Jajjas kunder. De har jag bortsett från nu). Färgerna på kategorierna stämmer således rätt väl överens med klustren.

Det är uppenbart att spamkommentarer i bloggar (speciellt flera i samma blogg) hjälper till att binda ihop klustren. Men vad det ska vara bra för i så fall vete katten...

Andra bloggar om: , ,

*Efter mina sju veckor på DN vet jag hur lätt det är att råka göra nåt sånt. Här är de åtminstone konsekventa - jag lyckades en gång kalla en person som jag intervjuat för två olika namn i samma artikel. Det var pinsamt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Malin, du får ta reda på vad jajja menar med externa lösningar innan du påstår att dom går emot vad dom själva sagt tidigare. En extern lösning var när dom byggde upp en ny sida under en ny domän som sedan superoptimerades. Genom att dom gjorde det använde dom sig av duplicerat innehåll som strider mot sökmotorernas riktlinjer.

Dom har aldrig sagt att dom inte ska jobba med externa partners.

Annars tycker jag ditt inlägg engagemang är väldigt bra.//Tjingtjong

Rikard sa...

Länknätverket är ett klassiskt sätt att maximera sin "pagerank". Man vill ha ett nätverk av länkar ungefär som det de har byggt upp om man vill se till att dra så stor nytta som möjligt av den pagerank man får av inkommande länkar samtidigt som man vill tappa relativt lite pagerank nä man länkar ut. de som länkas till från nätverket hamnar då högt upp på google,

Ta fram kopplingsmatrisen och räkna fram egenvärdena så får du se. =)

Malin Sandström sa...

Tjingtjong: det var Fredrik Nygren på networkers.se som gjorde kommentaren ovan - att detta bröt mot Jajjas uttalande om externa lösningar. Jag tyckte det var en intressant kommentar, men om det är två helt olika saker är det förstås inte lika intressant.

Jag ändrade texten en smula ovan för att vara lite tydligare på det.

Malin Sandström sa...

rikard: verkar logiskt. Det ser så väldigt strukturerat ut. Men efter att ha handkodat hela den där grafen av nyfikenhet på hur det såg ut orkar jag nog inte med en matris just nu :)

digitalfarm sa...

Metoderna som jajja använder verkar finnas även på andra håll. Jag länkar idag på min blogg till ett inlägg som Problogger har skrivit om oseriösa seo-metoder som liknar jajjas.

Anonym sa...

Tak for en interessant blog