Via gårdagens Natureartikel om vetenskapsjournalistik hittade jag brittiska Science Media Centre, en oberoende kontaktförmedling mellan (brittiska) forskare och journalister, och via deras webbsida en liten vänlig folder med tips för forskare som för första gången ska bli intervjuade för olika sorters medier; tryck, radio och TV.
Inget egentligen revolutionerande, det flesta råden har jag både fått och delat ut själv, men praktisk att ha liggande vid telefonen om man känner sig hjälpt av sådant.
3 kommentarer:
Tack för tipset! Sådana råd har nog svenska forskare också glädje av, att döma av våra studier av hur forskare ser på omvärldskontakter. Funderar i detta sammanhang över Hanne Kjöllers signerade ledare i dagens DN, där hon går till attack mot de små kort med "tips" för mediakontakter som Stockholms Stad har delat ut till sina medarbetare. Hon tycker det är munkavle och inskränkning av meddelarfriheten. Men råden på korten - om än mycket kortare - liknar faktiskt till viss del dem från det brittiska mediacentret. Ta tex "Before speaking to a journalist, decide on 3 key messages that you want to put across in the interview" eller " Think about whether anything about your area of research is controversial...". Är det att lägga "munkavle" på forskarna?
Karin: så länge korten uppfattas som hjälpsamma råd och inte som ordrar - vilket nog även påverkas av hur och av vem de delas ut - borde de väl hjälpa. Men med rubriker som "Alltid" och "Aldrig" ser det faktiskt lite ut som om man pekar med hela handen (även om de mer finstilta råden i stort verkar vettiga).
Jag tycker att jouranlister ibland verkar vilja både ha kakan och äta den. Först klagar de på att forskarna/politikerna är luddiga, otydliga och långrandiga. Sedan när dessa försöker lära sig att förutse vad det är journalisterna är ute efter och förbereda sig lite bättre, då är DET dåligt.
Make up your mind people...
Skicka en kommentar