lördag, mars 14, 2009

Sveriges ingenjörer har en blogg

Jag upptäckte nyss av en händelse att förbundet Sveriges Ingenjörer har en blogg - ingenjörsbloggen. Den verkar till och med vara inne på sin andra inkarnation; det fanns tidigare en Blogspot-blogg med samma namn och avsändare, som verkar ha levt ett kort men intensivt liv under juli månad. För att sedan återuppstå i januari i år (bloggposter och allt - den gamla bloggens poster verkar ha återuppstått som bloggposter från den 22/1 på den nya bloggen).

Hela 13 olika bloggare är knutna till bloggen, enligt programbeskrivningen är de "ombudsmän, utredare, förhandlingschefer osv. som bevakar, har åsikter och insyn inom frågor som exempelvis arbetsmiljö, samhälls-politik, arbetsmarknad, industri, jämställdhet, och energi/miljö. Ingenjörsbloggen vill skapa dialog och delaktighet på ett mer interaktivt och personligt sätt."

Trevligt. Fast... det märkliga är att de knappast alls verkar utnyttja den här stora bloggarskaran till att gå in och kommentera och diskutera varandras inlägg - fastän "gratis" kommentatörer är gruppbloggens andra stora fördel, särskilt när det gäller att bootstrappa igång bloggen i början (den första fördelen är spridningen av arbetsbördan). Särskilt många medlemmar verkar ännu inte heller ha hittat dit (det finns en liten knuff på förbundets webbsida, men den är diskret vit mot en vit bakgrund).

Och utan kommentatorer blir det knappast vare sig dialog, delaktighet eller interaktivitet. Lite mer personligt kanske, men inte jättemycket (gruppbloggens första nackdel - splittring i upplevd avsändare). Det räcker inte med att starta en blogg och ragga skribenter, inte ens bra skribenter - som de här verkar vara. Man måste ha en strategi också.

Det är kul att mitt fackförbund bloggar. Det är synd att de gör det så valhänt.

2 kommentarer:

Robert Cumming sa...

Känner mig manad att uppfinna en tumregel för gruppbloggar: skriv gärna för målgruppen, men lägg alltid ut bete för dina medbloggare.

Sen har jag ju inte följt regeln själv direkt, men det är ju svårt nog att skriva kärnfullt för de tilltänkta läsarna...

Malin Sandström sa...

Det viktiga är nog att man inte inbillar sig att interaktivitet etc finns inbyggt i själva bloggen. Det är fortfarande människor som måste stå för den... :)