måndag, augusti 06, 2007

Semesterbilder

Omkring min familjs sommarstuga i Östergötland kryllar det av liv, och det är gott om olika arter. Fram tills för några år sedan hade vi massor av fladdermöss i stugväggen varje sommar, och i närheten av brunnen brukar det finnas kopparödlor.

Speciellt förtjust är jag i grodor, paddor och ödlor. Det finns också vid sommarstugan, men det är attans så svårt att få dem att sitta still länge nog för att kunna identifiera dem... om man nu inte lyckas fånga dem på kort, vill säga. Uppifrån och ner, trolig art: Vanlig groda (Rana temporaria), skogsödla (Lacerta vivipara), vanlig padda (Bufo bufo) och vanlig groda. Samtliga fridlysta. Sambon fotade grodorna i min hand, jag de övriga djuren.









Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder ni tagit! Har en liten padda ca 3 cm inomhus sen två veckor. Den är i duschen varje dag men vandrar sen omkring i övriga utrymmen. Tror inte den kan övervintra inne (för varmt för att ligga i dvala). Jag planerar att sätta ut den i friliggande komposthög den här helgen.
Hälsningar Marie på Öland

Malin Sandström sa...

Undrar om den kommer in för att det börjar bli småkallt ute, eller av nån annan orsak? Jag läste nyligen om de som hade fått paddor i sin skrivare(!). Då är ändå duschen ett något mer logiskt ställe, tycks det mig...

Enligt NRM:s jourhavande biolog övervintrar paddor "på frostfritt djup". Så komposthög borde fungera om den är tillräckligt stor - akta bara paddan på våren sedan.