torsdag, februari 12, 2009

Darwin fyller 200

Idag, den 12/2, är det 200 år sedan Darwin föddes. Det firas världen - och kanske mest märkbart bloggosfären (sociala mediosfären?) - runt.

Man kan gå med i en facebook-grupp för att önska Darwin en trevlig födelsedag (målet mer än 200000 medlemmar nåddes någon gång i natt). Samma grupp är associerad med en gigantisk telekonferens med en massa kända forskare och andra vetenskapsrelaterade personer, som äger rum vid amerikansk lunchtid (kl 19-20 vår tid, fast oklart om man kan delta från denna sidan Atlanten).

Man kan blogga för Darwin - idag eller hela resten av veckan, som synes av ikonen som illustrerar det här inlägget (tack till Åsa för länk). Och varenda tidning/medieoutlet med vetenskaplig självaktning verkar ha en Darwinspecial: Science, Nature, Scientific American, New York Times, New Scientist, BBC, Discover Magazine. SvD har en understreckare, en quiz och ett blogginlägg (och DN har... inget? Aha, Karin Bojs är på AAAS.). Sydsvenskan har en artikel om Darwin och Lincoln, som föddes på samma dag. Vetenskapsradions "I fokus" har en kortkurs i evolution med evolutionsbiologen Per Ahlberg (missa inte heller gårdagens program om Darwins liv och leverne). Forskning & Framsteg har haft sitt januarinummer om Darwin ute nu ett tag.

Tillagt 12.19: Man kan också gå på Nobelmuseets ljudutställning ”Elva kapitel om Darwin och Nobelpriset” som öppnar idag, och som är tänkt att belysa inflytandet från Darwins ideer på andra fält inom vetenskapen.

Tillagt 12:55: Och P1:s Tankar för dagen har haft ett Darwin-inslag med Nils Uddenberg. Repris ikväll 21.45, sedan läggs det säkert ut på nätet. (Via VA-bloggen)

Tillagt 13/2, 12:43: Som Karin Bojs påpekar i kommentarerna nedan har DN kört sin Darwinbevakning tidigare i år, och mer inriktat på 150-årjubileumet av "Arternas uppkomst".

Vill man ha lite mer varaktighet i sin Darwinbevakning kan man ta del av en årslång bloggföljetong/kommentar till Darwins "The Origin of Species" tar sin början idag.

Och jag, jag har färgrester under naglarna efter att ha stått på jobbet i gårkväll och målat Darwin (och lite omgivande djur) i jätteformat på lakansväv. Tänkt dekoration till kvällens Darwinfirande, som jag riskerar missa eftersom jag blivit förkyld...

Andra bloggar om , , , ,

7 kommentarer:

Aron sa...

Det går förstås också att besöka Nobelmuseets ljudutställning "Elva kapitel om Darwin och Nobelpriset" – http://nobelmuseet.se/zino.aspx?articleID=11181

mvh Aron Ambrosiani

Malin Sandström sa...

Aron: coolt! Tack för tipset.

tingotankar sa...

Ååååh - ett party! Bra idé, klackarna i taket.

Jag kräver ett foto av konstverket på din blogg!

Malin Sandström sa...

ArchAsa: javisst! Om jag får tag på nåt foto, och om fotografen tycker det är OK. Jag är nämligen hemma med min nesliga förkylning så jag kan inte fota själv...

Anonym sa...

Hej Malin!
Även om man är på AAAS i Chicago kan man fira Darwin, även om media här idag är mest upptagna av en annan tvåhundraåring, Lincon!
Läs min lilla blogg "Vetenskap och Känsla" på www.janolov.se
Med vänlig hälsning
Jan-Olov Johansson

Anonym sa...

Kära Malin,
Dagens Nyheters vetenskapssida hade en stor Darwinspecial de två första söndagarna i år. Du kanske missade dem. Dessutom firar vi framför allt 150-årsjubiléet av boken "Om arternas uppkomst", inte mannen själv och hans tvåhundraårsdag. Det är teorin som är värd att fira, åt personkult ägnar vi oss inte.
Karin Bojs

Malin Sandström sa...

Jan: jag ser att du nyss börjat blogga - roligt! Trevligt också att få se AAAs från insidan genom mer än ett apr ögon.

Karin: jag har inte missat Darwinsidorna, möjligtvis tyckte jag de kom lite tidigt på året men det är så klart en smaksak (och det blir klart mindre personkultsanstruket på det viset). Min kommentar var mest menad för nätupplagan som i mina ögon såg tom ut på Darwin jämfört med andra av gårdagens medier - jag tycker nätavdelningen åtminstone kunde lagt en liten blänkare med länk till tidigare DN Vetenskap-artiklar om Darwin (och till din krönika från 10/1), för att lyfta fram materialet igen. Eftersom det lades ut i januari är det ju så gott som osynligt, förutom för den som specifikt letar efter det.