onsdag, november 08, 2006

SvD + Rymdenidag = sant

SvD startar en "rymdblogg" för att uppmärksamma och följa Fuglesangs färd upp i rymden. Bloggaren är Dag Kättström som bloggat på "Rymden i dag" sedan 2004.

Entusiastrapportering för andra entusiaster. Varför inte? Det verkar finnas väldigt många rymdentusiaster i Sverige, och rymdnyheter hamnar sällan i tidningen sett från deras perspektiv. (Sett från synvinkeln att alla nyheter ska vara samhällsrelevanta tycker andra att det istället är för mycket rymdnyheter). Jag rör mig nog nånstans mittemellan. Det finns så mycket intressant vetenskap som inte hamnar i tidningen...

Men, iallafall, kul för Dag! Det är roligt att få skriva om det man brinner för, och han ska dessutom åka till Cape Canaveral för att följa allt på plats. För en rymdentusiast måste det ju vara julafton, fast bättre :)

Jag undrar också om Christer Fuglesang inte blir trött på uppmärksamheten - han har ju trots allt ett komplicerat och farligt uppdrag att koncentrera sig på. Fast jämfört med att behöva svara på frågan "Hur känns det" när hans uppskjutning för sjuttiofjortonde gången blir försenad är det kanske att föredra.

Länk

Dag Kätterströms rymdblogg på SvD

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Lisa sa...

Malin, du måste sluta med smileys! Det ger inte ett seriöst intryck i dina utmärkta texter.

Malin Sandström sa...

Det har jag inte tänkt på - jag tycker att jag oftast använder dem så sällan. Hädanefter får jag väl spara dem till mina få oseriösa texter...