fredag, november 10, 2006

Vegetarianer luktar sexigare

Vegetarianers kroppslukt är mer attraktiv, mer behaglig och mindre stark. Det säger två tjeckiska forskare som låtit kvinnor jämföra kroppslukten från män på köttfri diet med kroppslukten från män som ätit kött.

Det sägs att köttätare luktar, men ingen har testat det vetenskapligt - förrän nu. Och resultatet av undersökningen är att de vegetarianer och veganer som klagar på illaluktande köttätare faktiskt kan ha rätt. Studien publiceras i oktobernumret av den vetenskapliga tidskriften Chemical Sciences.

Forskarna bakom undersökningen, Jan Havlicek och Pavlina Lenochova från Univerzita Karlova i Prag, rekryterade 17 manliga studenter i 20-årsåldern. De delades upp i två grupper; en som fick äta kött och en som inte fick. Dessutom fick de en lista på 33 rätter som de var tvungna att välja minst en rätt från varje dag. Listan fanns i två versioner, och skilde sig bara åt genom köttinnehållet i rätterna. Denna diet fick männen hålla i tio dagar (fas 1), sedan fick de under ytterligare fyra dagar (fas 2) bara äta mat som forskarna försåg dem med. Köttätarna konsumerade 200 gram kött per dag under fas 2.

Förutom dietlistorna fick alla männen avstå från mat med känd negativ påverkan på kroppslukt; lök, vitlök, chili, peppar, vinäger, mögelost, kål, rädisor, syrade mjölkprodukter och inlagd fisk. De fick inte heller använda parfym, deodoranter (inklusive antiperspiranter), rakvatten eller (parfymerad) duschtvål, och var tvungna att avstå från alkohol, droger och tobak. Under försökets andra fas blev de alla försedda med samma oparfymerade tvål, en ren doftfri bomulls-tshirt samt bomullskuddar att bära fasttejpade i armhålorna under det sista dygnet efter att de duschat (och undvikit all tvål, till och med den oparfymerade tvål de tidigare fått).

Proceduren repeterades en månad senare, och samtliga deltagare i de båda grupperna bytte till den andra gruppen (köttfri respektive köttinnehållande diet).

Lukten från bomullskuddarna - intensitet, behaglighet, seuxell attraktivitet och maskulinitet - bedömdes av trettio kvinnor i tjugoårsåldern, på en sjugradig skala. Resultatet: de män som inte ätit kött hade mer behaglig och attraktiv kroppslukt. Dessutom var deras kroppslukt svagare.


Intressant. Jag har hört åsikten att köttätare luktar förut, men jag har aldrig vetat vad jag ska tro. Det verkar vara en noggrant upplagd studie i alla fall. Och forskarna anger specifikt, i slutet på artikeln, att de inte själva är vegetarianer (det är inte jag heller, om nu någon undrar).

UPPDATERAT 12/11 (kl 14:12): Minsann. Det ser ut som om någon på TT läser Vetenskapsnytt. Åtminstone just den här posten; se resultatet i Önrnsköldsviks Allehanda. (Visst, det skulle kunna vara en slump. Men jag postade precis innan kl 10, och TT-artikeln kom ut på nätet 15.36 samma dag. Forskningsartikeln var från förra numret av Chemical Senses - inget man bara snubblar över; jag har inte heller sett några nyhetsreleaser om den - och jag hade två träffar från ett TT-ipnummer i min trafiklogg.)

Länk
artikeln (Chemical Senses, kräver pren.)

Andra bloggar om: , , , , , ,

Pingat till intressant.se

16 kommentarer:

Anonym sa...

När jag blev vegetarian noterade jag att jag nästan blev helt luktfri i jämförelse med tidigare. Däremot kände jag ingen ökad sexighet, mer än den som kommer av bättre form förstås : )

Anonym sa...

Va? Brudar?

Eh, är det jobbigt att bli vegetarian?

/Biffstekschauvinisten Mange

Anonym sa...

Vad fick dom äta?

Malin Sandström sa...

Vad fick dom äta?
Du menar rent generellt, eller specifika rätter?

Tyvärr står det inte i artikeln vilka rätterna på dietlistan var, förutom två exempel: grönsaksrisotto/fläskrisotto och någonting som serverades med biffstek eller stekt edamerost(?).

I övrigt antar jag att de åt grönsaker, ris, spannnmål, ickesyrade mjölkprodukter... och liknande (vad de fick äta listas inte, bara vad de inte fick). Om till exempel ägg fick ingå framgår inte av artikeln.

Anonym sa...

Doftar även kvinnor sexigare av att äta vegetariskt?

Nej, inte om jag får gissa:
Brudar gillar att lukta på fikusar,
men män är ute efter kött.

Malin Sandström sa...

Doftar även kvinnor sexigare av att äta vegetariskt?

Det verkar vara en än så länge obesvarad fråga (åtminstone vetenskapligt). Kvinnors kroppslukt varierar med menstruationscykeln, vilket gör det väldigt mycket mer komplicerat att utföra samma undersökning på kvinnor (det är krångligt nog att över huvud taget ha försökspersoner).

Dessutom varierar kvinnors attityd till lukt över menstruationscykeln. Forskarna försökte kontrollera för det i det här försöket: de två luktbedömningsomgångar som gjordes utfördes med exakt 28 dagars mellanrum (sedan har inte alla kvinnor en menstruationscykel på 28 dagar, men det är nog svårt att göra något åt). Ingen av kvinnorna åt p-piller eller andra hormonpreparat.

(Den som eventuellt vill impa på tjejers näsor genom att bli vegetarian bör kanske hålla i minnet att p-piller minskar kvinnors känslighet för vissa så kallade "sociala lukter" - se Vetenskapsnytt 24/8 2005: P-piller påverkar kvinnors luktsinne)

Lisa sa...

Och hur många vegetarianer undviker kål, syrade produkter, chili, lök och vitlök? Det är väl typ deras stapelföda. Jag menar: deras olfaktoriska försprång är nog i realitetn försumbart.

Malin Sandström sa...

Och hur många vegetarianer undviker kål, syrade produkter, chili, lök och vitlök?
Det är nog inte många (de äter väl antagligen också mer bönor, som kan ställa till med ett och annat på luktfronten). Kanske skulle fler köttätare också äta mycket kål och vitlök för att jämna ut förutsättningarna lite...

Anonym sa...

varför dom undvek just dom indgrienserna, var väl för att dom annars skulle ta överhanden, starka lukter ju, som man bör äta, men måttligt kanske, även natuligtvis köttätare, man kan inte enkom äta kött och tro att man får i sig allt man behöver.

Anonym sa...

"Och hur många vegetarianer undviker kål, syrade produkter, chili, lök och vitlök?"

"Det är nog inte många (de äter väl antagligen också mer bönor, som kan ställa till med ett och annat på luktfronten)."

Jag har hört att de äter väldigt mycket konstiga grejer, det måste ju lukta som fan, rent vetenskapligt asså : )

Faustina sa...

33 forsøkspersoner må vel sies å være et *ekstremt* lite utvalg å dra konklusjoner fra. Mener også å ha lest et sted at kvinners hormonsyklus innvirker på når de setter mest pris på mannelukt (typisk under eggløsning). Er det tatt med i beregningen? Mitt bidrag til "anecdotic evidence" er at mørkhårede menn lukter bedre enn blonde. Blondiner lukter surt ;-)

Faustina sa...

Sorry, så ikke posten om at forskerne hadde prøvd å ta kvinnenes syklus med i beregningen. Problemet med slike små studier er jo alltid generaliserbarheten. Et så lite utvalg er veldig sårbart for skjevheter.

Anonym sa...

Är det här ett skämt?

30 personer? Skämtar du?!!! 30? Ungefär samma forskarmässiga trovärdighet som mythbusters då?
Plus att vad en person MEDVETET tycker är sexigt och luktar gott inte alls behöver vara vad man tycker omedvetet.
Jag har stått svettig och skitig efter att ha jobbat hårt utan deo i trädgårn och min flicka har aldrig varit kåtare än då.

För övrigt allahanda tidningens rubrik "Vegitarianer har sexigare kroppslukt".

Om dom ALDRIG intar alkohol, vitlök, chili, mögelost, kål och LÖK med flera livsmedel dvs. Precis som i studien. GOOD LUCK veggosar ;) Plus vego/vegan stapelmaten BÖNOR. Yes.. där har vi en kärlekslukt. Fast alla gillar väl sin egen.

Personligen äter jag inte så mycket rött kött, men hindrar mig inte från att suga i mig DÖDA DJUR i mängder. Mmmmmmmmmmm, vitt kött ;)

Grabbar, ni behöver inte bli vegitarianer. Ni kan helt enkelt skippa RÖTT KÖTT. Vitt kött går fortfarande förträffligt att trycka i sig massor av. Tex söta små otroligt tuggvänliga kycklingar.

Malin Sandström sa...

Anonym:

30 personer? Skämtar du?!!! 30? Ungefär samma forskarmässiga trovärdighet som mythbusters då?
Jag håller med om att 30 personer är rätt lite, men det är inte ett ovanligt nummer för den här typen av undersökningar. Och skillnaden mellan 30 och 1 (mythbusters vanliga antal) är trots allt rätt stor.

Plus att vad en person MEDVETET tycker är sexigt och luktar gott inte alls behöver vara vad man tycker omedvetet.
Referens, för lukt? Visuella intryck är en sak. Men lukt är så pass starkt kopplat till det omedvetna att det är svårt att göra skillnad där.

Jag har stått svettig och skitig efter att ha jobbat hårt utan deo i trädgårn och min flicka har aldrig varit kåtare än då.
Med tanke på att mäns svett innehåller androstenon (en av de starkaste kandidaterna för ett möjligt mänskligt feromon) är det kanske inte så konstigt. Och det är inte heller färskt svett som luktar, i allmänhet, utan gammal. Prova att vänta en par, tre dagar och se om det fortfarande stämmer ;-)

Anonym sa...

Man kan märka när en köttätare varit på toaletten, illa,.. förruttnelsebakterier i tarmen, från djur. Rovdjur har kortare tarmar för att resterna ska ut ur kroppen snabbt. Människans tjocktarm är anpassade för långsammare matsmältning. Säkert kan man förbättra detta genom att äta mer grönsaker och bara ha djur som tillägg. På mig själv har jag märkt, som vegan, att jag inte behöver deodorant längre. Det luktar inte längre illa under armarna. Det är test man kan göra på sig själv.. Skönt. Att inte lukta illa..

Unknown sa...

Jag är kvinna och vegetarian! Sparris ska göra så att man luktar illa! Sparris och fisk, kött. Grönsaker och frukt, iugurt, selleri, jordgubbar ska lukta gott inifrån!